top of page
  • Writer's pictureTSR24

Ajaloo kiireim purjelaev Cutty Sark kutsub lennujaamas külalisi Tall Ships Races regatile

Eelmisest nädalast on purjeõpperegati Tall Ships Races Tallinn 2024 korraldajate ja Eesti Meremuuseumi koostöös Tallinna lennujaama reisijate alal välja pandud maailmakuulsa ja ajaloo kiireima kaubalaeva Cutty Sark mudel. Laevamudel ühes Tall Ships Races infoga kutsub inimesi 11.-14. juulil kolme Tallinna sadamasse, et osa saada maailma suurimast purjeõpperegatist.   


Tall Ships Races Tallinn 2024 projektijuht Marje Tõemäe kutsub kõiki huvilisi suve suurimale merepeole. „Tall Ships Races uhkete purjelaevadega on väga eriline regatt, mis saabub üle pika aja taas Tallinnasse! See on nii kohalikele kui ka välismaalastele ainulaadne võimalus saada osa erakordsest merepeost Tallinna sadamates – üle maailma sõidab kohale üle 60 suure purjelaeva ning toimuvad erinevad tegevused maal ja merel,“ märkis Tõemäe.


Tall Ships Races Tallinn 2024 Lennusadama programmijuhi Iris Tomsoni sõnul on klipper Cutty Sark legendaarne purjelaev, mis sobib suurepäraselt esindama suvel Tallinnasse jõudvat regatti. „Cutty Sarkil on pikk ning põnev ajalugu. Tema kiirus, mis omal ajal oli teiste klipperitega võrreldes muljetavaldav, tuli esile just võidusõitudes – kes jõuab väärtusliku teelastiga esimesena Hiinast Londonisse. Teeklipperite noored ja hulljulged kaptenid, keda kutsuti nimega China Birds, olid 19. sajandi teisel poolel sama kuulsad ja populaarsed kui tänapäeva Vormel 1 piloodid. See kõik viitab tabavalt ka purjeõpperegati olemusele, kus võidab kiireim alus ja nupukaim meeskond,“ rääkis Tomson.  


Cutty Sark on Eesti suurima mudelimeistri Hermann Tõnissoo tehtud ja tema kõige viimane lõpuni valmis ehitatud töö 1970ndatel. Kaasaegsete mälestuste järgi töötas ta mudeli kallal mitu aastat. Tõnissoo suri 1974. aastal.


Maailmakuulus teeklipper Cutty Sark oli oma aja kiireimaid purjelaevu, mis vedas algselt Suurbritannia ja Hiina vahel teed ning hiljem Suurbritannia ja Austraalia vahel villa. Suurim teadaolev teelast, mida alus kandis, oli üle 600 tonni – see on muljetavaldav, seda enam, et alus on 64,77 meetrit pikk. See ikooniline purjelaev on maailma meresõitude sümbol, mis romantiseerib purjelaevade ajastut ja meremeheametit. Cutty Sarki järgi on nimetatud viski, mis oli Tall Ships Races regati nimisponsor aastatel 1973–2003. 


Olles 25 aastat täitnud olulist rolli brittide merekaubanduses, müüdi Cutty Sark 1895. aastal Portugali ning nimetati Ferreiraks. 1922. aastal oli ta viimane klipper, mis maailmameredel seilas. Laev kandis veel põgusalt nime Maria do Amparo, kuniks ta 1922. aastal kodumaale tagasi jõudis. 


Aastatel 1924–1950 oli Cutty Sark õppelaev, kus treeniti Briti Kuningliku Mereväe ja brittide kaubalaevastiku tarbeks kadette. Alates 1957. aastast täidab põhjalikult renoveeritud Cutty Sark muuseumilaeva rolli Greenwichis Londonis. Nii elab ajalooline purjekas edasi, harides ja innustades järgnevaid noorte meremeeste põlvkondi.  

Cutty Sarki mudel jõudis Tallinna Lennujaama Tall Ships Races Tallinn 2024 korraldusmeeskonna ja Eesti Meremuusemi koostöös. Cutty Sark on Tallinna lennujaamas kuni Tall Ships Races Tallinn 2024 ürituse lõpuni ehk juuli keskpaigani ja seda näeb lennureisijate alal, vahetult enne passikontrolli. 


Tall Ships Races on maailma suurim ning pikkade traditsioonidega purjeõppelaevade regatt, mis toob Tallinna kolme sadamasse üle 60 suure purjelaeva. 11.–14. juuli saab külastada purjelaevu, kuulata Eesti parimaid artiste ja võtta osa tegevustest maal ja merel.


Lisainfo Tall Ships Races kohta leiab veebilehelt https://www.tallshipstallinn.ee/


Foto: Tallinna Kultuuri- ja Spordiamet


Comments


bottom of page